איזה חיסונים חייבים לתת לחתולים?

סדרת החיסונים עבור חתולים, תתחיל בשלב הגורות. הגורים אלו שרק נולדו מקבלים מהאם נוגדנים אבל כמות זו של נוגדנים פוחתת עם הזמן לכן חשוב להתחיל לחסן בגיל של בערך שישה שבועות. גורי חתולים יחוסנו בחיסון המרובעת, החיסון יינתן ב- 2 זריקות בשנת החיים הראשונה ובהפרש של חודש אחד. יש לחזור על חיסון זה מידי שנה, כל שנה.

החיסון המרובע  - מכיל ארבע גורמי מחלה. 3 נגיפים ו-1 חיידק.

· חתלתלת - מחלה נגיפית קטלנית הפוגעת במעי הדק, בכבד, בטחול, במח העצם וגורמת לשלשולים ולהקאות.

· רינוטרכיאיטיס - מחלה נגיפית קשה הנגרמת ע"י וירוס ממשפחת ההרפס. מהווה גורם מוות משמעותי בקרב גורים בני יומם. ההדבקה מתרחשת לאחר מגע עם הפרשות מחתול נגוע (הפרשות עיניים, אף או פה). המחלה פוגעת בדרכי הנשימה העליונים: בקנה הנשימה ובחללי האף וגורמת לדלקות המלוות בהתעטשויות, קשיי נשימה, ריור, הפרשות מהאף והעיניים, פצעים מוגלתיים בחלל הפה וחום. החתול נראה חולה ומדוכא. לאחר ההחלמה הקלינית שורד בד"כ הנגיף ברקמות הגוף והחתול הופך נשא. תתכן התפרצות מחודשת של המחלה או הפצת הנגיף בעקבות סטרס או מצב תחלואה אחר במהלך חיי החתול.

· קליצי וירוס –מחלה נגיפית הגורמת לכיבים ופצעים בחלל הפה ועל הלשון וכן הפרשות מהעיניים והאף (חתול מנוזל). בנוסף מתפתחת דלקת בדרכי הנשימה העליונות, נשימה קשה והתעטשויות.

· כלמידיה - מחלה חיידקית הפוגעת בעיקר בגורים צעירים, וגורמת לחום, דלקת עיניים ולדלקות בדרכי הנשימה, הפרשות מהאף ושיעול. נפוצה הדבקה המשלבת נגיפים נוספים של מערכת הנשימה. תרכיב נגד כלמידיה מופיע רק בחיסון המרובע ולא במשולש.

חיסון הכלבת - חשוב לחסן חתולים גם נגד כלבת ! – אין חובה לחסן כנגד כלבת (זה עדיין לא מעוגן בחוק), אבל יש לזכור שלמען עיקרון  "האחריות והערבות ההדדית", גם חתולים יכולים להדבק ולהעביר לאחרים מחלה קשה זו לכן מומלץ בעיקר לחסן את אותם החתולים המטיילים, אלו שאוהבים למתוח ולבדוק גבולות, לגלות מקומות ולהיות לסירוגין בבית ובחוץ.

תולעי המעיים - אצל בעלי חיים תולעי המעיים נחלקות לרוב לשתי קבוצות:

תולעים עגולות ותולעים שטוחות. התולעים מתאזרחים אצל המארח כלב או חתול. בזמן הזה הם גורמים לאיבוד משקל,שלשולים, דימומים ובעיות התפתחות.

תולעים אלו יכולים לעבור גם לבני אדם ולכן חשוב להעניק למחמדינו טיפול נגד תולעים באופן סדיר.

טיפול זה קוטל אותן ומונע את חזרתן, מומלץ לתת טיפול נגד תולעים כל חצי שנה. לגורים יש לתת טיפול מונע נגד תולעים בסביבות גיל 6-8 שבועות להמתין כעשרה ימים ולתת טיפול נוסף, לאחר מכן יש להמשיך ולתת טיפול מונע כל חצי שנה.